مقایسه انواع نمای ساختمانی

نمای سنگ بهتر است یا آجر؟
نمای سنگ بهتر است یا آجر؟
ژانویه 12, 2023
شستشوی حیاط خلوت
شستشوی حیاط خلوت
نوامبر 9, 2023

مقایسه انواع نمای ساختمانی

مقایسه انواع نمای ساختمانی

نمای خارجی ساختمان در معماری امروز اهمیت بیشتری یافته است و به یکی از فاکتورهای مهم در خرید، قیمت‌گذاری و اجاره ملک در کنار طراحی دکوراسیون داخلی آن تبدیل شده است. به همین دلیل توجه به نمای خارجی به خصوص زیبایی و آن و داشتن تناسب با موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی مکانی که ساختمان در آن قرار گرفته، اهمیت زیادی دارد. در این مطلب به بررسی و مقایسه انواع نمای ساختمانی و مزایا و معایب هرکدام می‌پردازیم.

برای اطلاع از لیست قیمت شستشوی نمای ساختمان و پیچ و رولپلاک با کارشناسان سایت اوج کاران تماس بگیرید.

09126368681-09104788671

متداول‌ترین نماهای ساختمانی کدامند؟

رایج ترین و پرکاربردترین نماهای مورد استفاده در ساختمان‌های امروزی عبارتند از نمای آجری، نمای سنگ،     نمای شیشه و هم‌چنین نماهای کامپوزیت، سیمانی و چوب که در ادامه ویژگی‌های هر کدام را بررسی می‌کنیم.

نمای آجری

آجر از گذشته تا حال یکی از پرکاربردترین مصالح مورد استفاده در ساختمان‌سازی بوده است. داشتن مزایایی مانند تنوع رنگ، فرم، طرح و ابعاد، دوام و ماندگاری بالا در برابر مرور زمان و شرایط آب و هوایی متفاوت، ویژگی عایق حرارت و صدا در کنار قیمت مناسب، موجب محبوبیت آجر در میان مصالح ساختمانی شده است. البته استفاده از آجر در نمای ساختمان معایبی مانند افزایش وزن ساختمان و مقاومت کم در برابر زلزله را نیز به دنبال دارد که لازم است در مقایسه انواع نمای ساختمانی به آن توجه شود.

نمای سنگ

نمای سنگ ظاهری لوکس به ساختمان می‌دهد و در افزایش جذابیت ساختمان نقش مهمی دارد. رایج‌ترین سنگ‌های مورد استفاده در نمای ساختمان‌ها شامل گرانیت، تراورتن، مرمر و سمنت پلاست هستند و خاصیت صیقل‌پذیری، شستشوی آسان، مقاومت در برابر رطوبت، حرارت و آتش را برای ساختمان به همراه می‌آورند. از معایب این متریال نیز باید به قیمت بالا، افزایش وزن ساختمان و حساسیت در مقابل خوردگی با اسید اشاره کرد.

نمای شیشه

نمای شیشه از مدرن‌ترین و جذاب‌ترین متریال به شمار می‌آید. اگر به دنبال مقایسه انواع نمای ساختمانی هستید، لازم است به مزایای شیشه مانند فراهم کردن نور طبیعی و فضای دید وسیع، زیبایی فوق‌العاده و سرعت بالای اجرا توجه کنید. البته شیشه معایبی مانند هزینه بالا، استحکام کم در برابر ضربه و زلزله و مصرف زیاد انرژی به دلیل هدررفت گرما و سرمای داخل را نیز دارد.

نمای کامپوزیت

کامپوزیت نوعی ورق آلومینیومی سه لایه با وزن سبک و تنوع رنگی بالا است که در سال‌های اخیر در نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین مزایای آن می‌توان به سبک بودن، تنوع رنگ و طرح، عایق حرارت، رطوبت و صدا و هم‌چنین قابلیت نصب و نگهداری آسان اشاره کرد. جذب آلودگی‌ها، دوام کم و هزینه بالا نیز از معایب آن است که باید در زمان مقایسه انواع نمای ساختمانی مورد توجه قرار گیرد.

نمای سیمانی

سیمان از مقرون به صرفه‌ترین متریال در اجرای نمای ساختمانی است که در صورت ترکیب با آجر و چوب زیبایی خاصی به ساختمان می‌بخشد. مزایای سیمان علاوه بر قیمت مناسب شامل مقاومت در برابر حرارت و آتش‌سوزی، سرعت بالای اجرا و هم‌چنین شکل‌پذیری راحت و سریع است و از معایب آن می‌توان به جذب آلودگی و نداشتن قابلیت شستشو اشاره کرد.

نمای چوب

نمای چوبی یکی از زیباترین و پرطرفدارترین نماهای ساختمانی است که البته طی فرایندهای خاص تا حدودی در برابر رطوبت و خوردگی مقاوم می‌شود. مهم‌ترین مزایای چوب وزن کم، ایمنی و دوام بالا است و نبودن عایق حرارت، رطوبت و صدا و هم‌چنین هزینه بالای اجرا و نگهداری به عنوان معایب آن به شمار می‌آیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − سه =